کورد، ایران و تاریخ

بازسازی تاریخ و هویت کورد در پرتو نقد عقل سیاسی مسلط ایرانی / تاریخی

کورد، ایران و تاریخ

بازسازی تاریخ و هویت کورد در پرتو نقد عقل سیاسی مسلط ایرانی / تاریخی

کورد، ایران و تاریخ

این وبلاگ به تعامل یا تقابل کورد و ایران و همچنین تقابل تاریخ با کورد - میترا خواهد پرداخت به این معنی که تاریخ با جوهر دین و فلسفه و عقل سیاسی ایران در ابتدا واکنشی در مقابل کنش سیاسی و فرهنگی کورد - میترا بود. تاریخ ایران و کرد چنان در هم تنیده شده اند که بررسی یکی بدون دیگری امکان پذیر نیست. در البته این تنیده شدن به معنی همگرایی و یا تعامل نیست بلکه از سنخ دیالکتیک است در عین تضاد امکان جدایی ان نیست اما دیالکتیک نیز نیست چون امکان ظهور سنتزی از این تقابل وجود ندارد این ارتباط از نوع ارتباط واقعیت یا امر نمادین با امر واقع است که در عین طرد امر واقع از سوی امر نمادین، بدون وجود ان امکانیتی نخواهد داشت. هویت کردی برای عقلانیت و تاریخ ایرانی چون امر واقعی بوده است که نظم نمادین ایرانی را با چالش مواجه کرده است در عین حال نظم نمادین ایرانی جز با نفی امر واقع کردی امکان تدوین و تثبیت نمی یافت.

در باره خورشید و پرچم کوردستان.

hersh qaderi. #هێرش_قادری 🔹🔸🔷 @HQADERI 🔷🔸🔹 | جمعه, ۱۴ دی ۱۳۹۷، ۰۷:۴۹ ب.ظ


در باره خورشید و پرچم کوردستان.

مولر سوژه مرکزی اساطیر آریایی را خورشید پرستی می داند که من ترجیح می دهم به جای اسم بی مسمی آریا، تاریخ را بگذارم یعنی سوژه مرکزی دانش تاریخی برگرفته از الگوی خورشید است. نور و آتش زرتشتی تا عالم مثل افلاطونی تمثیلی از خورشید است. خورشیدپرستی واکنشی به غارهای تاریک میترایی است همانور که تقدیس گاو از هند تا مصر واکنشی به گاوکشی میترا است. زرتشت در اوستا صراحتا میترائیان را محکوم می کند که خورشید و گاو را نفرین کردند و عالم مثل افلاطون در تقابل با تمثیل غار برساخته شد که آن را نماد جهالت و غفلت و مثل را نماد ایده و نیکی تعریف کرد. در بابل نیز خدای عدالت با خورشید تعریف می شود و خورشید یا شمش بابلی به قول بویس در مقابل میترا برساخته شد. اساسا معرفت شناسی تاریخی یا دینی و فلسفی برگرفته از الگوی خورشید است که تا نور خورشید نباشد چشم ما قادر به دریافت مدرکات نیست و منبع معرفت در بالا است که تنها با تذکر و یادآوری می توان آن را به دست آورد. اهمیت خورشید در معرفت شناسی تاریخی یا به قول مایر اساطیر آریایی، واکنشی است در مقابل تاکید میترا بر تاریکی غار و ستارگان. همچنین گذار تاریخ از نظم پلورال میترایی به نظم های امپراتوری سلسله مراتبی همزمان بود با خورشید پرستی. در مصر با زوال قدرت متمرکز حکومتی از اهمیت خدای خورشید یا رع نیز کاسته شد و افلاطون و زرتشت با تمثیل از خورشید سعی در توجیه انحصار طلبی طبقاتی و قومی داشتند. خورشید انحصار نور را در اختیار دارد اما نور در ستارگان متکثر است مقایسه شود با نظم طبیعتا پلورال کوردی با نظم سلسله مراتبی ایرانی. به همین دلیل بر پرچم ایالات متحده امریکا به اندازه تعداد ایالات آن، ستاره نقش بسته است که بیانگر پلورالیسم سیاسی و اداری آن است.ستاره در تقابل با خورشید که نماد انحصار است، نماد تکثر است. در مهرابه ها بر روی سقف آن همیشه نقش ستاره را حکاکی می کردند نه خورشید. در زبان کوردی نیز به انسانهای ناهنجار می گویند خوێڕی که اشاره به خوری و خورشیدی است که میترائیان خطاب به زرتشت وی را خویری بانگ می زدند. اکنون پرسش این است که این خور خویری بر روی پرچم کوردستان چه غلطی می کند اگرچه این اعتراض سمبلیک است نه سیاسی. 🔷 @HQADERI 🔷

  • hersh qaderi. #هێرش_قادری 🔹🔸🔷 @HQADERI 🔷🔸🔹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی